Ondernemen in duurzaam wc-papier; deze twee jonge ondernemers doen het, rol voor rol

February 12, 2024
Artikel in de Volkskrant over Bamboi
gepubliceerd op  Bijgewerkt op  

Verschenen in de Volkskrant op 9 oktober 2022. Geschreven door Liam van de Ven. Foto's zijn gemaakt door en eigendom van Raymond Rutting. Ook te lezen via https://www.volkskrant.nl/economie/ondernemen-in-duurzaam-wc-papier-deze-twee-jonge-ondernemers-doen-het-rol-voor-rol~bc039ae4/

De 24-jarige studenten Leroy Ranglek en Joseph Nickisch wilden samen graag een product op de markt brengen. Maar wat? Het werd toiletpapier van bamboe; een uitkomst voor de uitstoot en natuurschade die gepaard gaat bij de productie van papier.

Duurzaam wc papier
Joseph Nickisch, mede-eigenaar van Bamboi, laat de sterkte van het papier zien.
Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Op een zonnige dag in april 2021 komt een kolossale containervrachtwagen een opslagterrein in Hoofddorp opgereden. Met open mond staat een groepje studenten te kijken, aan hen de herculestaak om uit te laden. Het gaat om meer dan 50.000 rollen toiletpapier, verpakt in dozen van 9 kilo per stuk. Het is de eerste levering, rechtstreeks vanuit China, voor de startup Bamboi van studenten Leroy Ranglek en Joseph Nickisch (beiden 24).

De Nederlandse douane komt ook kijken, maar geeft er al gauw de brui aan om elke doos te controleren. De ene helft moet een paar garageboxen in, de andere naar het studentenhuis van Nickisch. ‘De zolder daar kon maar vijfhonderd kilo dragen, en uiteindelijk hebben we er ruim vijfduizend kilo aan rollen neergezet.’

Meer dan een jaar later vertellen ze er lachend over, maar de nachtmerrie van toen zijn ze allerminst vergeten. ‘En we betaalden onze vrienden die kwamen sjouwen maar twee tientjes, terwijl we uiteindelijk meer dan zes uur bezig zijn geweest.’

Oude bomen

Bamboe is volgens Ranglek en Nickisch een uitkomst voor de uitstoot en natuurschade die gepaard gaat bij de productie van papier. Het kappen van dertig jaar oude bomen voor wc-papier dat maar één keer gebruikt wordt is een crime, vinden zij. Bamboe daarentegen, kan al binnen drie maanden volgroeid zijn.

Bovendien, vertelt Ranglek: bamboe groeit het beste wanneer het regelmatig gekapt wordt. Wanneer een bamboebos goed wordt onderhouden neemt het veel meer CO op dan een bomenbos. Van het gekapte bamboe kan een pulp worden gemaakt dat zeer geschikt is om papier van te maken. Win-win dus, voor het milieu én voor de twee toiletpapierverkopers.

Nickisch en Ranglek raakten bevriend in de brugklas in Amsterdam. Bij elkaar hebben ze meer dan een dozijn bijbaantjes en onderneminkjes gehad, van straatverkoop tot horeca. Ooit zetten ze een e-commerceplatformpje op, ver voor het bamboepapier op hun radar kwam. Dat de twee samen zouden ondernemen, was een gegeven. De vraag was alleen in wat.

Duurzaam toiletpapier
Leroy Ranglek kwam op het idee om wc-papier van bamboe op de markt te brengen.
Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Ranglek kwam op het idee om wc-papier van bamboe op de markt te brengen. ‘Ik wilde iets verkopen dat iedereen gebruikt. De vader van een vriend had een eigen vuilniszakkenbedrijf, en van daaruit dacht ik door tot ik uitkwam bij wc-papier. Dus ik zocht op: is wc-papier eigenlijk duurzaam? Dat bleek absoluut niet zo te zijn, omdat er zoveel bomen voor gekapt worden. Nu kom ik zelf uit Thailand, waar bamboe veel gebruikt wordt, en vroeg ik me af: waarom maken we dat toiletpapier eigenlijk niet van bamboe?’ Het idee kwam vervolgens op de plank terecht. Want, zo zeggen de oprichters, ‘wie gaat er nou als jonge gast een toiletpapierbedrijf oprichten?’

Na twee jaar besluit het tweemanschap door te pakken; het idee is te goed om te laten liggen. Ze schrijven een opzet voor een bedrijfsplan. Nickisch, die International Business Administration studeert, houdt zich bezig met de communicatie, de klantencontacten en het merk. Ranglek, student Mechanische techniek, weet dan weer hoe je een product in elkaar gezet krijgt aan de andere kant van de wereld.

Ze bestelden tientallen prototypes bij evenveel verschillende producenten, tot ze uiteindelijk aankwamen bij een product dat aan alle eisen voldeed. Zachtheid, stevigheid, gewicht en, voor de ondernemers een halszaak, volledig gemaakt van bamboe. Van kern tot wrapper, in een Bamboirol zit geen grammetje regulier papier.

Minor ondernemerschap

Intussen volgden ze de minor ondernemerschap aan de HvA. ‘Die minor hebben we gebruikt om het eerste opzetje tot een functioneel bedrijfsplan te maken’, zegt Nickisch. Toen dat op poten stond, met meekijkende ogen van hun docenten, vroegen ze een sociaal krediet aan van 50 duizend euro. Daarvan kregen ze slechts de helft. Nickisch: ‘Omdat we jong zijn hadden ze niet genoeg vertrouwen.’ Vanuit de eigen spaarpotten schrapten ze nog eens 10 duizend euro bij elkaar, net genoeg om die eerste gigantische lading te bestellen.

Vanuit de eigen webshop en via onder meer bol.com begon de verkoop. ‘De grootste uitdaging was om onze voorraad te managen. Omdat we met een kleiner budget moesten werken, hadden we niet genoeg ruimte om een tweede lading te bestellen, terwijl de verkoop door het dak schoot.’

Ranglek was een klein halfjaar nadat de verkoop begon te gast bij een radiouitzending op NPO4, waarna er direct dertig orders op een ochtend binnenkwamen. ‘Als dat aan had gehouden zouden we in een keer uitverkocht zijn en hadden we niet meer kunnen leveren. Dan waren we ten onder gegaan aan ons eigen succes’, zegt Ranglek.

De spannendste momenten voor Bamboi zijn voorbij. Terwijl de twee hun studies afmaken, zijn ze meer dan fulltime bezig met het uitbreiden van hun bedrijf. Binnen de start-upwereld zijn ze een verademing, tussen alle snelle techondernemers. Ze winnen prijs na prijs voor hun ondernemerschap. En dat ze zichzelf nog niet uitbetalen? ‘Dat maakt ons niet uit’, zegt Ranglek. ‘Over een jaar kunnen we onszelf vast een salaris uitbetalen, maar voor nu is dat niet zo belangrijk. We hebben allebei de intentie om dit bedrijf uit te rollen en de papierindustrie aan te pakken, dat is de visie.’ Bestel ons bamboe toiletpapier.

Bedrijf: Bamboi
Waar: Amsterdam
Sinds: 2020
Aantal werknemers: 2
Omzet 2022: 34 duizend euro
gepubliceerd op  Bijgewerkt op